Author Topic: berekenen longitudes ascendant en MH voor gebruik in excel.  (Read 2802 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

sjoerd

• Newbie
  • *
    • View Profile
berekenen longitudes ascendant en MH voor gebruik in excel.
« on: November 09, 2021, 08:28:31 PM »
Ik heb een aantal jaren geleden een astroclock gemaakt in excel, redelijk rudimentair natuurlijk. Maar ik kon zo bepald zaken gezamenlijk in 1 clock zetten. Daarnaast ook zeer leerzaam om dat in excel te doen en dan alleen met de klassieke codes, dus geen VBA. De planeten posities heb ik geladen in een tabel en die wordt iedere dag uitgelezen. Veel nauwkeuriger hoeft dat niet aangezien de planeten per dag niet zoveel veranderen. Alleen de maan, maar dat is oplosbaar via een tabel met 30min waarden. Sofar, sogood. Probleem ontstond met de longitudes van ascendant en midheaven. Die veranderen natuurlijk heel veel. Ik heb het opgelost door per dag een tabel te maken met de uurswaarden erin en het verder lineair tussen 2 uren uit te laten rekenen per 4 min=1 grd. Maar na vele jaren wordt dat maken van tabellen iedere dag wel vervelend. Toen ik dit programma tegenkwam vroeg ik mij af of er geen "open" formules zijn voor het berekenen van in ieder geval de ascendant en MH. En natuurlijk zo dat ik die in excel kan gebruiken. Ik heb al vele, vele uren met zoekn op internet daaraan besteed en dus nog steeds niet gevonden. Maar misschien kan iemand hier mij verder de weg wijzen. Ik ben geen programmeur.
Bij voorbaat dank > sjoerd ijpma

Jean

• Administrator
  • Hero Member
    • View Profile
Re: berekenen longitudes ascendant en MH voor gebruik in excel.
« Reply #1 on: November 09, 2021, 08:58:05 PM »
Hoi Sjoerd,
Op radixpro.nl staan wel formules om asc/mc te berekenen maar als je geen programmeer ervaring hebt weet ik niet of je daar wat aan hebt. Als je echt op zoek bent naar excel formules kan ik je niet helpen.
Greetings from Groningen Netherlands <º)))><¸.·´¯`·.¸><(((º>

sjoerd

• Newbie
  • *
    • View Profile
« Reply #2 on: December 01, 2021, 03:50:55 PM »
Hoi Jean, nog bedankt voor je verwijzing naar radixpro. Ik heb een en ander in excel kunnen programmeren en als ik het voorbeeld vaan radixpro gebruik dan klopt het. Toch een probleem dat ik tegenkom en aangezien ik geen verwijzing naar een contactadres/mail of id op die site zie, behalve dan de naam kampherbeek wil ik dat nog even hier doorgeven, misschien dat iemand mij het kan uitleggen. De berekeningen heb ik dus in excel staan en die (kunnen) gaan real-time (meestal moet ik wel ff eerst enteren. Ik zag wel al snel dat de berekening real time niet helemaal identiek is aan die bijv. in planetdance of andere astro-klokken. Ik moet dus af en toe toch wt corrigeren. Na ongeveer een maand nu is dat verschil opgelopen tot ca. 12(MC) en 30 (Asc) graden. Vooral de Asc gaat van 's ochtends tot in de voormiddag steeds meer afwijken en daarna wordt het weer minder. Ik kan daar verder geen chocola van maken, iemand van jullie? Ik neem aan dat in planetdance een ander soort calculatie zit. Weet jij hoe ik kampherbeek kan bereiken (als hij dat wil natuurlijk!).
groet sjoerd

Jean

• Administrator
  • Hero Member
    • View Profile
« Reply #3 on: December 01, 2021, 04:29:40 PM »
de aanhouder wint! :)
Ik geef het door aan Jan.

ps, de berekening in planetdance komt van de swiss ephemeris maar het zou niet veel mogen afwijken.

Jan

• Guest
« Reply #4 on: December 01, 2021, 07:38:39 PM »
Hi Sjoerd, Leuk dat je mijn formules gebruikt :-) Wat bedoel je met real-time? Lees je via Excel de systeemtijd uit of gebruik je een lus die steeds de tijd verhoogt? In het eerste geval kan het ingaan van de zomertijd een rol spelen. Als je met een lus werkt heb je waarschijnlijk te maken met de beperkte nauwkeurigheid van floating-point getallen. Je zou dan met geneste lussen op basis van integers of longints kunnen werken, bijvoorbeeld een lus per dag (het beste kun je dan Julian day numbers gebruiken) en elke dag een nieuwe lus met minuten (of seconden). Je krijgt dan twee betrouwbare integers die je gemakkelijk kunt combineren tot de juiste tijd. Succes!     Jan Kampherbeek

sjoerd

• Newbie
  • *
    • View Profile
« Reply #5 on: December 01, 2021, 09:53:33 PM »
Bedankt voor je antwoord Jan. Ik gebruik de systeemtijd en dat is keurig de tijd die ik ook op mijn horloge heb  ;) dus dat is niet het probleem. Begrijp ik het goed dat jouw formule (vrijwel) dezelfde actuele graden moet opleveren als een astroklok als Planetdance? Als dat zo is dan is er toch iets anders aan de hand.
sjoerd

ABer

• Administrator
  • Hero Member
    • View Profile
« Reply #6 on: December 02, 2021, 06:10:03 PM »
Hi there - this is a helpful reference:

https://en.wikipedia.org/wiki/Ascendant

Your method relies on interpolation between known values and will not be as accurate as calculations for each individual moment.

https://en.wikipedia.org/wiki/Interpolation

Ed

Jan

• Guest
« Reply #7 on: December 08, 2021, 09:40:03 PM »
De uitkomsten tussen de formule en de berekening met PD moeten gelijk zijn. Het verschil door afronding zal max 1 boogseconde bedragen als je ook de berekening voor de schuine stand van de ecliptica meeneemt. Je geeft aan dat het verschil met de ascendant varieert en met het MC vrij constant is. Dat is wat je zou verwachten als het verschil ontstaat op basis van de tijd: het MC beweegt vrij gelijkmatig, de ascendant juist niet. Als de initiële berekeningen overeenkomen maar na verloop van tijd (een soort astro-klok, neem ik aan?) uiteenlopen kan het eigenlijk niet aan de formule liggen, lijkt me. Die zou dan al direct fout moeten gaan.
« Last Edit: December 08, 2021, 10:00:39 PM by Jan »

Jan

• Guest
« Reply #8 on: December 08, 2021, 09:43:19 PM »
Ed is right: if interpolation is involved the values will be not exact as the speed of the ecliptical movement of the ascendant is not linear.

sjoerd

• Newbie
  • *
    • View Profile
« Reply #9 on: December 10, 2021, 11:51:25 AM »
Hi, thanks all for your reply's. All of them gave me the idea something has to be wrong. After several checks I decided to check everything in my sheet to every letter, point, etc.
That was last monday and by checking from the end to the beginning I came to it. Oh, shame me, but I used the julian day and not day-number to calculate the ST0. After also using more decimals in the calculations I came to the same results as Jeans clock or that one from ZET. I checked de last days my sheet with the realtime clocks and everything is ok. Only a difference within 1 degree minute or better. So problem solved and thanks to all for helping me. I learned a lot bij reading about your comments and searching further at the internet. I'm now puzzling to get the MC and Asc automatically in the right quadrant.

By this project I asked myself is there also a possibility to have the planets longitudes real-time in an excel sheet. Maybe one of you know if something like that is somewhere at the internet. Of course I'm going to search for it.

Jean

• Administrator
  • Hero Member
    • View Profile
« Reply #10 on: December 10, 2021, 01:42:14 PM »
in planetdance there is a module application - webmaster. Select a planet and a timespan and a piece of javascript is exported containing an array when that planet goes into another sign. The javascript is currently out of order, i have to rewrite and test it, but you can use the arrays to find which sign a planet is in for a given moment. With sun and moon, since they don't do retro, you could even get their positions. Have a look, maybe it gives you ideas.

ABer

• Administrator
  • Hero Member
    • View Profile
« Reply #11 on: December 10, 2021, 08:39:59 PM »
 I'm now puzzling to get the MC and Asc automatically in the right quadrant.

You need to do a quadrant check. From Rob Hand, Essays in Astrology, p. 138-139.

For the MC - The longitude and RAMC should be in the same quadrant.

For the ASC - having calculated the ascendant, if the value is negative, add 180 degrees. If cos RAMC is negative add 180 degrees to the ascendant. If both are negative, add 360 to the original ascendant calculation.

Ed

Jan

• Guest
« Reply #12 on: December 12, 2021, 10:22:22 AM »
Regarding the correct quadrant: often you can replace an atan function with an atan2 function. For an explanation see: https://en.wikipedia.org/wiki/Atan2

ABer

• Administrator
  • Hero Member
    • View Profile
« Reply #13 on: December 12, 2021, 11:00:35 AM »
Thanks Jan - that's helpful to know. Ed

sjoerd

• Newbie
  • *
    • View Profile
« Reply #14 on: December 12, 2021, 06:46:34 PM »
thanks ed end Jan. I'll look at that.