Ik heb een aantal jaren geleden een astroclock gemaakt in excel, redelijk rudimentair natuurlijk. Maar ik kon zo bepald zaken gezamenlijk in 1 clock zetten. Daarnaast ook zeer leerzaam om dat in excel te doen en dan alleen met de klassieke codes, dus geen VBA. De planeten posities heb ik geladen in een tabel en die wordt iedere dag uitgelezen. Veel nauwkeuriger hoeft dat niet aangezien de planeten per dag niet zoveel veranderen. Alleen de maan, maar dat is oplosbaar via een tabel met 30min waarden. Sofar, sogood. Probleem ontstond met de longitudes van ascendant en midheaven. Die veranderen natuurlijk heel veel. Ik heb het opgelost door per dag een tabel te maken met de uurswaarden erin en het verder lineair tussen 2 uren uit te laten rekenen per 4 min=1 grd. Maar na vele jaren wordt dat maken van tabellen iedere dag wel vervelend. Toen ik dit programma tegenkwam vroeg ik mij af of er geen "open" formules zijn voor het berekenen van in ieder geval de ascendant en MH. En natuurlijk zo dat ik die in excel kan gebruiken. Ik heb al vele, vele uren met zoekn op internet daaraan besteed en dus nog steeds niet gevonden. Maar misschien kan iemand hier mij verder de weg wijzen. Ik ben geen programmeur.
Bij voorbaat dank > sjoerd ijpma